Are chinezu o provocare (careia si Sonia i-a dat curs) care m-a scos si pe mine din amorteala post-revelion si anume sa trec in revista lecturile din anul incheiat si eventual sa formulez un Top10 din ele. In alte conditii treaba asta ar fi fost una destul de greu de realizat, intrucat memoria de lunga durata nu mai retine acum decat lucruri banale sau inutile. Din fericire exista servicii online si tot felul de aplicatii care au ca scop decongestionarea neuronilor si eliberarea sinapselor de stresul impus de necesitatile sociale de a inregistra orice, de la junk cultural la pop-art si de la gafe politice la enunturi existentiale electrizante doar pentru a sustine o conversatie la bere.
Faptul ca m-am abonat din timp la niste retele cultural-sociale ca shelfari -si, mai recent, goodreads- imi ofera pe langa noiamul de sugestii si informatii interesante din zona literara preponderent internationala si un istoric concis asupra activitatii mele de cititor, cu conditia ca sa-mi iau rolul in serios si sa-mi inscriu lecturile in raftul personal spre gloria individuala si invidia prietenilor mei mai lenesi. Dincolo de aerul de fudulie intelectuala pe care fara indoiala ca il emana, acest tip de socializare internautica are o componenta foarte motivationala in ce ma priveste, si asta din cauza ca-mi ofera posibilitatea de a-mi fixa teluri si de a veghea la indeplinirea lor, lucru care-mi produce satisfactii asemanatoare celor din timpul facultatii. E trist ca am nevoie de asa stimulare dar asta e rezultatul accesibilitatii culturale.
Investigand deci catalogul online mentionat se pare ca in 2013 am citit 37 de romane si 11 nuvele grafice/comics, lucru pe care-l consider o mica reusita personala intrucat de 5 ani incoace de cand m-am reapucat de citit regulat am crescut ritmul de la un an la altul. N-as fi reusit asta fara o gasca de oameni cu preocupari identice, dispusi sa schimbe carti si impresii despre ele, si fara pastrarea unei evidente pe goodreads/shelfari, retele care insista sa le dai atentie, sa le primesti sfaturile si sa-ti compari gusturile si marimea rafturilor cu restul comunitatii. Nu ca ar conta in vreun fel sau altul la statutul social insa respectul de sine e oarecat influentat de asemenea reusite.
Din romanele citite nu mi-e greu sa alcatuiesc un Top10 pentru ca valoarea lor difera la fel cum si preferintele mele pentru un autor sau altul difera. Un lucru insa e sigur: n-am citit nici o carte proasta in 2013 intrucat imi pretuiesc prea tare timpul pentru a insista in ceva ce nu ma satisface si nici nu fac review-uri la comanda.
1. Orasul si stelele (Arthur C. Clarke). Diaspar, ultimul refugiu al umanitatii, oras automatizat si bastion al inertiei si stagnarii, un miliard de ani in viitor. Un fabulos roman de la unul din maestrii science-fiction, o fresca vibranta a unei societati captive de zeci de milenii in auto-suficienta si conservatorism, care readuce in prim plan soarta eroului providential capabil sa redea rasei umane spiritul si determinarea necesare pentru a-si regasi locul ei in univers.
2. Rant (Chuck Palahniuk). Cronica unei morti anuntate compusa din marturii, articole si interviuri care contureaza viata celui mai infam om de pe planeta, Buster ‘Rant’ Casey, responsabil pentru o epidemie de turbare care a decimat populatia. Un fel de ‘copilaria, educatia si faptele Antichristului’, in stilul caracteristic al lui Palahniuk adica satira, umor negru si scene grafice socante la care se adauga un peisaj distopic si nu in ultimul rand...calatorii in timp, Second best dupa Fight Club.
3. The Great Gatsby (F. Scott Fitzgerald). Portretul unei epoci imbibate in decadenta si exces, Epoca Jazzului, nebunaticii ani douazeci, privit prin ochii unui scriitor cinic prins in vartejul provocat de magneticul milionar Jay Gatsby, personificarea visului American auto-realizat dar si creuzetul celor mai nocive obsesii: bani, statut social si iubire romantic-idealista.
4. Sfarsitul copilariei (Arthur C. Clarke).
5. Postasul suna intotdeauna de doua ori (James M. Cain).
6. Omul demolat (Alfred Bester). Un ingenios roman detectivistic plasat in secolul 24 intr-o lume in care politistii telepati au eliminat teoretic orice fel de activitate criminala. Totusi, cineva risca sa comita o crima perfecta stiind ca in caz de esec il asteapta demolarea. Ce e asta? Ei bine, gasiti raspunsul in ultimele 5 pagini ale cartii.
7. On the road (Jack Kerouac).
8. Oceanul de la capatul aleii (Neil Gaiman)
9. Portocala mecanica (Anthony Burgess). Cartea care mai mult pune intrebari decat ofera raspunsuri. “Is it better for a man to have chosen evil than to have good imposed upon him?” Sau ultraviolenta justifica reeducarea prin tortura? Fascinanta carte responsabila si pentru unul din filmele capodopera ale lui Stanley Kubrick.
10. Frankenstein (Marry Shelley). Nu doar una din operele seminale ale genului SF dar si unul din cele mai bine scrise romane englezesti victoriene.
Tot in 2013 am revizitat doua din romanele favorite: Jocul lui Ender (Orson Scott Card), provocat fiind de lansarea ecranizarii sale (destul de reusita, cred) si Ubik by PKD, carte de care nu ma satur niciodata. Din zona nuvele grafice de exceptie am bifat intr-un final niste titluri “obligatorii”: The Dark Knight Returns (Frank Miller), Batman: Year One (Frank Miller), Batman: The Killing Joke (Alan Moore), Batman: Arkham Asylum (Grant Morisson) si Superman: Whatever Happened To The Man of Tomorrow (Alan Moore). La astea se pot adauga si seriile The Ultimates (Mark Millar) si Age of Ultron (Brian Michael Bendis) care se poate spune ca au furnizat cateva din ideile filmelor Avengers. Dar despre astea intr-un articol viitor, probabil...
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu
Comentezi?