04 decembrie 2009

Cum scrii un review de calitate

* am fost cam absent de pe blog in ultima vreme intrucat mi-am propus mai multa implicare in chestiunea Scolii de Blog, asa ca, pentru a nu va simti dati la o parte, va las mai jos un rezumat de la ultima lectie "predata" ieri - cum faci un review/recenzie?

Review-ul inseamna de fapt o evaluare a unui produs, serviciu sau locatie, ori a unei creatii artistice de catre o persoana care a gasit un interes deosebit pt acel obiect de studiu. Un fel de analiza critica dar care nu presupune neaparat o pregatire de specialitate pentru evaluator. Review-urile pot fi la nivel amator, oferite de consumatori - in ideea in care ai cumparat un produs si vorbesti despre el detasat, la modul critic obiectiv - sau experte, cand analizezi mai multe produse in mod comparativ pentru a decide care ofera mai multa valoare, sau cel mai bun raport pret/calitate etc. La fel ele pot fi amicale (sau colegiale) in cazul carora totul se petrece intr-o comunitate de membri cu aceleasi preocupari, sau platite, atunci cand o companie ofera unor terti pentru testare un tip de produs, caz de publicitate mascata.

Acest gen de articole reprezinta tiparul de continut pentru blogurile de nisa, specifice, cum sunt: blogurile gastronomice, de gadgeturi si electronice, blogurile tip fashion & style, destinatii turistice sau calatorii. Exista o multime de nise, practic orice va trece prin cap poate fi o nisa ce merita a fi exploatata. Eu mai tin un blog despre film si cinema, exista nenumarate bloguri despre literatura sau muzica, asa ca oricine isi poate gasi propria nisa. Fiecare din blogurile astea are un target, un public aparte si diferenta majora in cazul lor e ca acolo scrii cu gandul la public. Pe blogurile personale iti permiti sa dai ce vrei si cum vrei, ai maximum de libertate, dar pe cele nisate tre' sa fii o idee mai atent, mai detasat, mai critic pentru ca acolo ai si un public mai vigilent.

Astfel ca pentru a-ti atrage publicul si a-l tine acolo fidelizat tre sa scrii respectand niste reguli (luati-le drept orientative nu batute in cuie):
  • sa cunosti unde si pentru cine scrii. Asta inseamna ca review-ul va trebui sa se inscrie in nota generala a blogului, in stilul cu care publicul este deja familiarizat (in ideea in care intri in claborare cu altii deja cunoscuti). Daca incepi tu de la zero, iti faci singur stilul dupa cum vrei si vei atrage publicul care-l doresti. Nu uitati, si pe bloguri se intalnesc deseori sondaje facute de autori in randul cititorilor, e acelasi lucru, cunoasterea publicului.
  • sa afisezi un punct de vedere cat mai clar. Nu-ti permiti sa evaluezi un produs si sa termini intr-o nota vaga, indefinita, trebuie sa adopti o pozitie care sa ramana in mintea cititorului (ti-a placut sau nu) insa nu intr-un mod explicit (Da, mi-a placut) ci din ponderea plusurilor sau minusurilor amintite. Adica din scriitura, nu din afirmatii, lasand textul sa vorbeasca. Si nu lasati impresia ca ati pornit cu idei preconcepute, va afecta calitatea de echidistanta.
  • sa scrii informat. Adica fa-ti temele si arata ca nu esti afon asupra subiectului. Documenteaza-te! Insa tine minte ca faci un review nu un referat asa incat cauta chestiuni relevante in functie de subiectul ales. Eu scriu despre filme, asa ca va fi relevant sa spun despre backgroundul regizorului, al actorilor, referinte la alte filme asemanatoare sau daca e folosita o tehnica de filmare mai speciala macar terminologia sa o pun corect.
Acum legat de modul de a ne documenta, parerea mea e ca posibilitatile sunt nelimitate. Orice iti poate fi o sursa de informare iar google-ul e instrumentul de cautare. In primul rand cautam pagini oficiale, siturile mama pentru produsul sau serviciul recenzat: ele va ofera informatiile cele mai credibile si greu de contestat, apoi consultam situri specifice si cu o anume autoritate care ofera opinii avizate si ajuta la formarea unei imagini echilibrate. Wikipedia poate fi de un real ajutor cand vrei sa faci conexiuni sau sa-ti fie explicate denumiri sau termeni nefamiliari. Surse de informare sunt si sondajele sau grupurile de discutii, forumurile, toate ofera o viziune mai clara asupra punctelor de vedere alternative. Discutati subiectul in anturaj, tot in ideea de a obtine puncte de vedere alternative, dar nu uitati ca trebuie sa aveti propria voastra opinie la final. Bineinteles ca internetul nu e singura sursa de documentare, doar cea mai facila. In functie de subiectul abordat poti gasi nenumarate informatii, si chiar superioare calitativ, intr-o lucrare scrisa, carte ori film documentar insa intotdeauna citeaza sursele ca sa nu para pure inventii. In felul asta "furi" din autoritatea sursei. Totusi, sa nu uitam, review-ul nu reprezinta o analiza extensiva care sa elimine orice viitoare discutii; informarea poate deci inceta in momentul in care ti-ai formulat opinia.
  • sa scrii istet (dar rezonabil, nu facand pe desteptul). Cu alte cuvinte sa ai spirit sau haz. Asta face ca un articol profund informativ sa fie si interesant. Ma refer la nota personala, stilul autorului, acel ceva care face ca lectura sa fie placuta si captivanta. Obiectiv nu inseamna impersonal, ci doar impartial. Pe blog e chiar indicat sa fii personal intr-un review, inseamna sa cunosti subiectul la prima mana, ceea ce asteapta cititorul. Insa nu se face misto pe seama a ceea ce recenzati, daca aveti simtul umorului folositi-l cu masura si nu pentru iesiri de orgoliu ieftine. Decat daca, cine stie, chiar subiectul e profund neserios :)).
  • nu lauda sau acuza gratuit. Daca vrei sa ridici in slavi sau sa dai de pamant ceva sau pe cineva, dubleaza-ti afirmatiile cu niste dovezi concrete. De ce telefonul ala e un bestbuy? De ce cartea respectiva e obligatoriu de citit? Sau de ce birtul ala ti-a provocat repulsie si nu-i mai treci niciodata pragul, iar cine trece n-are ce vorbi cu tine :). Explicatii!
  • accepta posibilitatea diferentelor de opinie. Trebuie sa fii constient ca vei fi contrazis, exista persoane care nu gandesc ca tine, iar cand scriem trebuie s-o facem cu gandul si la cei care vor citi. Deci, chiar daca te dezgusta subiectul recenziei, nu lovi cu parul si gata ci cauta cel putin un avantaj care ar putea multumi pe altcineva. Chiar daca tie ti-e indiferent. La fel conteaza sa explici si cui anume crezi ca se adreseaza respectivul produs, serviciu, sau in ce categorie de target te inscrii tu.
  • furnizeaza contextul in care apare review-ul, daca e parte a unei cercetari mai extinse, dintr-un hobby sau un concurs, o solicitare expresa din partea cuiva interesat de reactii etc
  • exprima-ti opinia. In sinea lui review-ul e un mod de a reflecta, de a-ti ordona gandurile si a cantari plusurile si minusurile pentru ca in final sa-ti formulezi o concluzie. Opinia poate fi oricare vrei tu, atata timp cat iti sustii parerea cu argumente nimeni nu te poate condamna pentru atitudinea critica. Doar contrazice. Tot cu argumente, evident.
  • o forma de rating, neaparat! Specificul review-ului consta in aceea ca la sfarsitul lui iti este ingaduit - chiar indicat - sa dai o nota dupa un sistem propriu de evaluare. La fel ca imdb-ul in cazul filmelor sau ghidul Michelin in cazul restaurantelor, si noi putem evalua. Evaluarea poate consta fie intr-o nota de la 1 la 10, fie intr-un sistem bazat pe stelute (3 din 5) fie intr-o serie de calificative proprii si originale (ex: complet inutil, merge o tura, hrana zeilor, ieftin ca braga etc).
Cam astea ar fi cateva reguli orientative legate de continutul unui review. Bineinteles ca trebuie avuta in vedere si formatarea textului, aspectul articolului, chestiuni valabile nu doar in cazul recenziei. Titlul ar fi util ca sa contina cuvantul review sau recenzie (pentru a se deosebi de o pagina de prezentare), textul structurat in paragrafe scurte (4-5 randuri) cu bolduri pe cuvinte cheie, usor scanabil, folosind liste pentru caracteristici. Linkurile si pozele sunt obligatorii deasemenea. Odata atinse aceste chestiuni putem fi siguri ca am scris un reviw dat naibii. Ramane doar sa urmarim si cat de convingator e. Asta insa o vom afla din comentarii.

Ps: ar fi misto daca eu as fi respectat vreodata tot ce-am scris mai sus insa daca stau si ma gandesc bine, nu prea mi-am batut capul cu asta pana acum. Pe blogul personal adica. Pe Marele Ecran sunt o idee mai atent cum scriu.