20 august 2009

Sziget, oi, oi, oi

Uite-asa strigam noi pe insula Obudai cand pe mainstage isi dadeau recitalul britanicii de la Pendulum, cea mai in forta prestatie de la tot SzigetFest-ul. Si tot asa o sa manam gasca de romanasi de la anu care se va angaja intr-o asemenea expeditie de culturalizare prin muzica. Pentru ca am decis, la o analiza cu bere si alte cele, ca suntem in minoritate si ca ar fi bine sa mai aducem ceva lume pe-acolo. Ca doar sa fim seriosi, din 390 000 de vizitatori (nou record) care au trecut pe-acolo, cati or fi fost romani? Cateva sute? Nu-i destul. Deci la anu ne organizam, fiti atenti ce zic, facem acolo Romanian Village :)). Pana atunci insa sa va zic cum o fost editia de anu asta.

M-am dus pentru prima oara la Sziget incercand sa raman consecvent hotararii mele de la inceput de an ca in 2009 concediile mele sa se petreaca pe la concerte. Asa ca m-am tot dus ba la Cluj, ba la B'estFest si acum tocmai la Sziget. M-am codit eu o vreme gandind sa stau doar vreo 2-3 zile ca e scump etc, dar cu "dracii" astia de preceni si blogeri n-am avut pace si mi-am dat frau liber o saptamana. Am plecat din Timisoara cu doi preteni Emi si Adina (fotografii de serviciu) ca sa ma intalnesc acolo cu echipa Sirb + Rob + Alex Blogu, apoi cu niste fete (Cristina, Clara, Ana, Patricia) cu Hubba din Bucuresti si Creatrix din Cluj si in ultima zi cu Horia al nostru de la Timisoara. Toti oameni faini cu care am petrecut, atunci cand nu ascultam concertele desigur. Care concerte au fost multe de tot si va zic imediat si de ele.

Pana atunci insa ce m-a impresionat. Organizarea frate. Cand astepti atatea sute de mii de oameni pe o insula de 100 de hectare apai e nevoie de ceva efort. Cam 10 mil de euroi de efort. Da s-a vazut. Deci am mers cu trenu, m-am dat jos in gara am coborat la metrou si am zis SzigetFest. Pac pac, transfer ticket cu 2 calatorii (metrou + HEV) - 5 statii cu unu, dat jos, urc la suprafata, uite HEV-ul, inca 5 statii si apoi urmeaza multimea. Easy ca popicu. La intrare imi zice un tanar ca e problema cu biletul, nu-l poate scana, si imi sta inima in loc o secunda. Suspectez ca e din cauza ca l-am luat numa cu o zi inainte iar el ma indruma spre ticket problems unde o dom'soara draguta baga niste coduri la ea in pc si-mi da bratara mult-visata. That's it? Asa simplu? Fara "sa ma jur pe mama mea ca ieri l-am cumparat de la Diverta si nu e fals deloc!!" No, anyway, suntem inauntru, trecem perchezitia cu brio ca mi-am lasat brisca si steagu acasa si ne ducem la prima harta sa vedem unde e HVG Cafe-ul (punctul nostru de rendezvous). Imediat o draguta sare pe noi sa ne ajute si ne expliciteaza ea cum sa facem pe harta aia mare. Simplu, iar harti dinalea erau multe, ca insula e mare de tot, 100 de hectare, v-am zis? Si nu e camp gol prieteni, e "populata" cu corturi mici si mari, scene mici si mari, locuri de mancare si bautura cat incape, plus posibilitati nenumarate de distractie.

Ce-am vazut eu acolo in afara de nshpe scene pe care se intamplau tot felul de concerte? Pai era si teatru (sic!) si ceva ce se chema Ability Park unde iti incercai indemanarea in diverse angrenaje si jocuri plus o chestie - Agora - loc de intalnire cu chestii de artizanat. Apoi era tiroliana (65 ron) bungeejumping (30 euro) si balansoarul ala imens unde urcam vreo 30 de oameni ca sa ne dam huta pana ne venea rau (asta era gratis :) ) apoi locuri de karaoke, cortul de ambiental unde zaceam pe covoare si perne si beam chai (lapte fiert cu mirodenii), strada cu buticuri si suveniruri, African-Latino Village de unde se cumpara tigari, gen, barul Chuck Norris etc. Erau si locuri unde se predau lectii de maghiara, era un cort pentru DrugAddicts, unul de consiliere psihologica, unul pentru donat sange(!) in ideea ca nu beai sau te drogai inainte, chiar si un cort Amnesty International. Nenumarate restaurante cu tot felul de soiuri de mancaruri si un imens ceaun, cel mai mare pe care l-am vazut io vreodata!! Jur! Am poza!

Sa revin la organizare ca asta m-a dat pe spate. Foarte, foarte multi voluntari misunau non stop strangand mizeria dupa noi, apoi astia de la securitate erau prezenti peste tot si eu unul n-am vazut un act violent acolo, adica, sincer, un deget nu punea pe tine chit ca tu erai mort de beat si te catarai pe ecranul tv de langa scena ori pe stalpii de sustinere. Te chemau frumos jos si asteptau sa cobori. Facilitatile sanitare erau cam insuficiente, la dusuri erau in timpul zilei niste cozi imense. Eu unu ma spalam fie noaptea fie dimineata devreme, ca atunci erau goale. De dormit, am dormit in cort, la umbra unor pomi (doamne ajuta ca insula e impadurita) insa in proximitatea cortului de Afterhours aka Mokka Cuka care ii da cu drum&bass zi si noapte! Prima noapte a fost cam horror ca eram si rupti de pe drum si de stat in picioare la 5 concerte si cand ne-am intins in cort am bagat dopuri in urechi. Degeaba, vibra pamantul sub noi. Cateva ore am atipit doar. Apoi m-am obisnuit cu ritmul insulei care nu doarme deloc si picam ca secerati putin dupa miezu noptii pentru a reveni la viata dimineata devreme cu aceeasi muzica in cap. E ca la un chef de-ala nebun ce tine 5 zile si 5 nopti. Un vacarm ingrozitor cu care te obisnuiesti insa si nu-l mai observi.

Ce lume am vazut acolo? Pai cea mai pestrita pe care ti-o poti imagina de la ciudati cu pierce-uri peste tot si plini tatuaje la oameni costumati in curcubeu, de la pustoaice cu posete si haine scoase din dulap pana la pokemon-ite cu par roz si ciorapi de plasa. Sunt si oameni normali sunt sigur dar nu-i prea distingi din cauza multimii de specimene care cauta sa iasa in evidenta. Cei mai distrusi is francezii, astia parca-s boschetarii din Gara de Nord. Iar italienii cei mai galagiosi ca de obicei. Englezii par de treaba, ei oricum is pe filmu lor. O tipa olandeza m-a abordat sa-i scriu ceva intr-un caiet, gen message for the world, ceea ce mi s-a parut misto pana cand m-a intrebat unde e Romania, asa ca i-am scris sa vina la B'est Fest. Ca sa vedeti o tipologie de oameni prezenta acolo va povestesc o faza. La "locul nostru" - HVG - un tip mort de beat se clatina pe un cauciuc in cautarea spatarului (alt cauciuc) pe care nu-l prea nimerea. Asta e tripatul. Langa mine erau doi tipi care il priveau si radeau si care la un moment dat i-au furat "spataru" ca sa pice tripatul. Astia-s cocalarii. Eu eram pasivul observator care nu zicea nimic. Apoi insa din capatul celalalt a aparut samariteanu, adica un tip care i-a adus tripatului cauciucul lui si i la pus spatar batandu-le obrazul cocalarilor. No comment!

Acum sa va zic si de concerte ceva, desi a spus Ovi cam tot ce era de zis in privinta asta. Da eu va dau si poze ;).

IAMX - asta a fost primul concert vazut si prima surpriza de proportii intrucat aratau si sunau bestial. Niste electronic pop cu sintetizatoare si costumati misto.

Nouvelle Vague - le ascultam pe fete de ceva vreme acasa, au un stil foarte original de a face cover-uri dupa toate piesele faimoase (Guns of Brixton, Love will tear us apart, Just can't get enough, Too drunk to fuck) si m-a uns la suflet sa le vad in toata splendoarea pe scena.

Ska-P - cu astia o inceput nebunia. S-a aduna un puhoi de lume, au aparut steagurile si papusile de plastic, parca toata lumea stia versurile lor desi cantau in spaniola. Eu nu stiam decat legalization din piesa Cannabis ca aia e hit la Vama Veche. Pe scena au fost spectacol! Recuzita, instrumente diverse multa energie desi par niste rockeri burtosi de peste 40 de ani. Muzica rebele, atitudine revolutionara, anti imperialista, chestii cu america, la final solistu s-a dezbracat in chiloti. O fo fain ce mai.

Snow Patrol - primul mare nume pentru mine si unul din motivele pentru care m-am dus la Sziget. Show-ul lor s-a concetrat mai mult pe muzica si jocuri de lumini, putina conbersatie cu publicul insa piesele sunau divin. Singura dezamagire a fost ca nu mi-au dat Set The Fire... insa am avut Chasing Cars, Run etc... si mare parte din albumul nou.

Lily Allen - nu inteleg de ce a cantat dupa Snow Patrol incheiand seara pe main stage pentru ca la valoare nu le ajunge nici la genunchi irlandezilor da in fine. Am asteptat cu interes piesa Fuck You.

Miss Platinum - inca o surpriza faina, nu ma asteptam sa-mi placa dar tanti supraponderala canta bine imbinand muzica hip-hop cu balkan sound intr-o nota ironica la adresa divelor R&B. Muzica ei prinde bine la grasute, zic io, cu versuri gen Give me food if you love me...

The Ting Tings - astia mi-or placut mult ca-s faini de tot si ... aham.. am o chestie pentru tipa aia Katie... sa-i zicem ... o sensibilitate. Mai ales cand zice That's Not My Name.

Die Toten Hosen - mnu, nu e genul meu, nu pricep ce zic, l-am lasat pe Emi sa-si faca de cap si m-am carat la cumparaturi. Am inteles ca or facut spectacol.

Bloc Party - si la astia am stat mai retras, undeva in spate, nu prea le stiam piesele dar sunau bine.

Fatboy Slim - ei la asta am fost eu parasit si m-am distrat singur pana la un punct. Show-ul insa a fost foarte fain, lumini, chestii, multa lume ca doar era Fatboy Slim ce dracu. Regret doar ca n-am mers mai in fata dar sincer nu prea puteai ajunge. Am plecat cu vreo melodie inainte de final ca ma pisam pe mine.

Tricky - am fost sa-l vedem si pe baiatu asta despre care auzisem numa de bine dar mi-a parut oarecum ciudat si cam dornic sa epateze. Trantea microfoane, canta la doua deodata, cadea in genunchi in pozitie de rugaciune, era tripat rau zic io. La un moment dat a chemat o turma de oameni pe scena, vreo 20, si toti l-au inconjurat ca-ntr-un clip de negri. Pacat, ca muzica suna binisor.

Armin van Buuren - se putea sa nu mergem sa-l vedem pe faimosul DJ? Pe la 1 ne-am inghesuit si noi in cortul de trance alaturi de alte zeci de mii de oameni (oare or incaput atatia) si ne-am dat seama ce greseala am facut cand am vazut ce de lume e acolo. Si nici nu incepuse Armin. Era Lange inca la platane care profitand de publicul venit pt Armin isi mai lungise djset-ul un pic. Deci in mod evident trance-ul e muzica care le permite barbatilor epilati si dezbracati sa se miste ca niste muieri. Am conchis ca mie imi place mai degraba s-o ascult in conditii mai normale decat la 50 de grade si intr-o stransoare de trupuri masculine ude si m-am carat la cort.

JET - pai cu ei am inceput ziua 3 si in afara de Are U Gonna Be My Girl nu stiam mare lucru. Am stat doar jumate de concert si m-am dus la bere. Era si cald ca naiba.

AB4 - singurii romani de la Sziget, i-am preferat in locul Primal Scream si i-am ascultat o vreme cantand in engleza dar nu pana la final.

Pendulum - si da am ajuns la favoritii serii, baietii descoperiti de mine la TMBase 2007 care m-au surprins acum venind cu un band intreg - chitari, tobe, clape, nu doar platane, ca sa-mi dea electronic rock si DnB. Dezlantuiala maxima, puhoi de lume, sunet puternic, MC Verse in mare forma, am dansat in praf ca nebunii, zburau pahare de bere in multime, era demential. Putin dezamagit ca n-au bagat remixul Voodoo People mai ales ca urmau dupa ei Prodigy. Totusi au dat niste acorduri starnind un vacarm urias. O mostra de concert mai jos:

Prodigy - cat de mult i-am asteptat pe astia si ce dezamagit eram ca nu se auzeau asa tare ca Pendulum. A trebui sa ne miscam prin multime sa cautam un loc bun, n-am vazut mare lucru din scena, urmaream ecranele si saream. Au dat tot ce era mai bun, aproape integral ultimul album, plus faimoasele Breathe, Firestarter, Smack my bitch up, Voodoo People, Poison si un Dieselpower surprinzator si updatat care suna genial. Am vrut si mai mult!! Un clip sugestiv aici.

The Subways - foarte energici cu alternative rock-ul lor, 2 baieti si o fata cu chitara care suna foarte bine dar mai au de lucrat la comunicarea cu publicul. Rock & Roll Queen e piesa din filmul Rocknrolla.

The Editors - inca una din trupele pe care mi le doream mult sa le vad live. Nu m-au dezamagit deloc, prestatie excelenta de indie rock si post-punk a la Joy Division. Au cantat devreme dar presimt ca la anu o sa fie headliner-i. Al treilea album se lanseaza in octombrie si abia astept sa-l degust. Piesa mea favorita pana acum e Smokers Outside The Hospital Doors, stiti voi de ce.

The Klaxons - tot indie rock dar mai psihedelic (cica new rave) mai putin stiuti insa de mine, cu exceptia hit-urilor Golden Skanks si Magick. Am stat pana mi-am auzit piesele stiute si m-am dus la hidratare.

Manic Street Preachers - rock alternativ adevarat ca la mama lui de la niste veterani pe care eu insa, spre rusinea mea nu i-am prea ascultat pana acum. Oricum mi-au placut foarte mult.

Placebo - cel mai "greu" nume de la intregul Sziget si, dupa mine, cel mai frumos concert, vocea inconfundabila a lui Brian Molko. Era o inghesuiala de nedescris dar placuta, zeci de mii de oameni cantau, agitau steaguri, faceau crowd surfing etc. Au cantat de pe noul album care e foart tare btw si desigur alea consacrate, Every you and every Me, Taste in Men, The Bitter End, Meds, Infra-Red etc. Am plecat multumit si m-am culcat fericit.

Maximo Park - ultima supriza placuta din ultima zi de concerte, o trupa de britanici rockeri foarte misto pe care imi propun sa-i ascult cu atentie.

The Offspring - americanii astia nu mi-au starnit nimic, cred ca nu-s genul meu, si ce-i drept e ca pe toti ne-o lasat reci in afara de Horia care si-a facut damblaua si a venit special doar pentru dansii. Cred ca i-o placut ca-si storcea tricoul la final. Am stat doar jumate din concert.

Faith No More - cu parere de rau pentru numele lor dar nu mi-or placut de nici o culoare. Prea zgomotosi in sensul naspa, prea multe grohaieli hard-core pentru auzul meu, nu intelegeam de ce erau in costum si zbierau un hardrock cu tarat pe scena si latrat de caine. Plus ca solistul a mancat un siret in timpul prestatiei. WTF?!

Fanfara lui Craciun - ultimul concert de la Sziget l-am vazut in cortul Roma, unde au prestat tiganii din Zece Prajini adunati sub tutele maestrului Craciun. Muzica tiganeasca de calitate care o adunat cel mai mare numar de romani plus niste francezi tripati carora maestrul le-a vandut cd-uri la final. Acolo am pus mana si pe-un steag romanesc si l-am fluturat impreuna cu un tip din Hunedoara sau Deva.

In ziua a sasea ne-am purces spre casa cu masina lu Rob umpluta la plesneala cu 5 rucsaci, 5 oameni si 5 palarii. Va jur ca arata ca un disco-mobil fiind portocalie, avand 2 animale de plus pe bord, 2 la luneta in spate si 2 zaruri imense si rosii atarnate de plafon. Plus cinci oameni cu palarii jmechere in cap. In vama s-or uitat ungurii la noi si n-or spus decat Sziget? iar noi Oi Oi. Kesenem. :)) A fost fun ce mai o lungesc atat, banuiesc ca vreti poze.

Na ca v-am scris de sa va saturati. Daca n-ati citit si asteptati doar pozele, teapa. Pe maine ca am vreo 500 de sortat si urcat pe interneti apoi o sa vi le sharui. Noapte buna.